PRAWO ŁATWIEJ

Czy można zareklamować produkt bez paragonu? Co, gdy sprzedawca odmawia przyjęcia reklamacji?

05.02.2019

Czy można zareklamować produkt bez paragonu? Co, gdy sprzedawca odmawia przyjęcia reklamacji?

Dubiel i Sawinda porady prawne

Dubiel i Sawinda porady prawne

Nie wszyscy są tak idealnie zorganizowani, że mają zarchiwizowany każdy paragon, dokument umowę. Są za to ludzie, którzy gubią różne potrzebne papiery non stop. Bywa tak, że kupimy coś, jesteśmy przekonani, że nie będziemy tego zwracać, a jednak… okazuje się, że kupiliśmy coś totalnie niepotrzebnego albo innego od naszych wyobrażeń. A paragon… zalega gdzieś na dnie śmietnika, kilka przystanków autobusowych od domu pod stertą innych śmieci… Co teraz?

 

 

Ustawa

 

 

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich wskazuje, że kwestię uprawnień konsumenckich reguluje ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta oraz Kodeks cywilny. Lektura ustaw uświadomi nam, że reklamowanie zakupu nie wymaga okazania paragonu. Dodatkowo dowiadujemy się, że nie jest konieczne przedstawienie jakiegokolwiek dowodu zakupu!

 

 

Co poza paragonem jest dowodem zakupu?

 

 

Nie oznacza to jednak, że sprzedawca nie ma prawa żądać, abyśmy udowodnili, że zakup dokonany został w jego sklepie. Po prostu paragon już od dawna nie jest jedynym dowodem potwierdzającym daną transakcję, przede wszystkim dlatego, że zakup przez Internet dostarcza wielu innych potwierdzeń dokonania zakupu.

 

 

Jako dowód zakupu można więc okazać historię zamówienia, korespondencję ze sprzedawcą, odpowiedni zapis na koncie dowodzący płatności kartą lub przelewem – warto każdorazowo przy takich zakupach w opisie lub nazwie adresata przelewu podawać pełne dane sprzedawcy lub adres sklepu. Sprzedawca może na podstawie dokładnej daty i godziny dokonania zakupu znaleźć w systemie sprzedażowym kopię naszego paragonu, nawet jeżeli my nie zachowaliśmy swojego.

 

 

Warto zauważyć, że podawanie informacji na temat zwrotu lub reklamacji, która nie jest zgodna z ustawą, stanowi wprowadzanie konsumenta w błąd, a zachowanie takie może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę wysokiej grzywny.

 

 

Odmowa przyjęcia reklamacji

 

 

Bywa, że sprzedawca jest nieugięty i mimo, że nie zaprzecza temu, iż produkt został zakupiony w jego sklepie, to nie chce przyjąć reklamacji bez okazania paragonu. Takie postępowanie jest niezgodne z prawem. Może też zdarzyć się, że sprzedawca odmówi zwrotu środków za zwrócony produkt ze względu na brak paragonu. Niezależnie od tego czy towar jest reklamowany, zwrot zdarza się w związku z zakupem poza lokalem, powstaje dwustronny obowiązek zwrotu świadczeń – kupujący oddaje towar w tym samym stanie, w jakim go zakupił, a sprzedawca zwraca pieniądze.

 

 

A karta gwarancyjna?

 

 

To już inna sprawa. Karta gwarancyjna wiąże się z zupełnie innymi zobowiązaniami niż umowa sprzedaży, dlatego może się okazać, że mimo jej przedstawienia, sprzedawca będzie mógł się domagać przedstawienia dowodu zakupu. Warto jest więc przechowywać paragon, jeżeli kupujemy za gotówkę – najlepiej razem z kartą gwarancyjną.

 

 

Możemy złożyć reklamację na podstawie karty gwarancyjnej, jeżeli zawiera ona odpowiednie informacje, przede wszystkim informować, że zakupu dokonano w danym sklepie. Powinna być ona także podpisana przez sprzedawcę lub mieć przybitą pieczątkę.

 

 

Czasami sprzedawcy boją się tylko sądu

 

 

Bywa, że sprzedawca wcale nie boi się skarg, ani interwencji rzeczników konsumentów. Teoretycznie jako klienci mamy pewne prawa, ale sprzedawcom zdarza się je ignorować. Skargi do UOKiK nie zawsze muszą się skończyć dla nas pozytywnie, mimo to warto walczyć o swoje. Wpływa to na polepszenie sytuacji na rynku i umożliwia uzyskanie pieniędzy. Jeżeli potrzebujesz w tym pomocy, napisz do nas.

ZOBACZ WSZYSTKIE

Dubiel & Sawinda 2017 Wszelkie Prawa Zastrzeżone Projekt & Realizacja Strony internetowe Warszawa