PRAWO ŁATWIEJ

Mój urlop z biurem podróży okazał się porażką – czy mogę coś z tym zrobić?

08.01.2019

Mój urlop z biurem podróży okazał się porażką – czy mogę coś z tym zrobić?

Urlop porażka - odszkodowanie od biura podróży Warszawa porady prawne

Urlop porażka - odszkodowanie od biura podróży Warszawa porady prawne

 

Wszyscy marzymy o udanych, niezakłóconych niczym wakacjach. To właśnie dlatego wiele osób powierza organizację wyśnionego urlopu wyspecjalizowanym biurom podróży. Organizatorzy wycieczek załatwiają wszystko – wizy, loty, dojazdy na lotnisko, hotele, wyżywienie, atrakcje i przewodników. Nam pozostaje rozłożyć się na leżaku nad basenem  i nie myśleć o wydanych pieniądzach. Co zrobić jednak, gdy obietnice biura podróży nie mają nic wspólnego z rzeczywistością i czujemy się oszukani, gdyż nasz urlop zamienił się w piekło na ziemi?

Co może pójść nie tak?

Jest mnóstwo spraw, które skończyć się może totalną porażką. Kto sam często podróżuje, wie, jak często spóźniają się loty. Zamówić pogody co prawda się nie da i na to tylko możemy narzekać, ale co, możemy przez nią, nie tylko spędzić urlop przy hotelowym barze, – co może wcale nie być najgorszym sposobem na jego spędzenie – ale także godzinami koczować na lotnisku. Na porządku dziennym są skargi na zaniżony standard zakwaterowania i posiłków, w porównaniu do obiecanego.

 

 

 

Bywa także, że organizatorzy wycieczki zmieniają warunki umowy, już po zakupieniu przez nas pakietu. Czy musimy wówczas godzić się na odmienne obowiązki i prawa z niej wynikające? A gdy zmienia się program wycieczki w ten sposób, że już nie jest dla nas wartościowa?

 

 

 

Uważnie czytaj umowę!

 

 

 

Każdy wie, że powinien. Mało kto to robi. A są tam wszelkie informacje na temat praw i obowiązków obu stron. Jeżeli którykolwiek z punktów budzi Twoje wątpliwości, możesz skontaktować się z radcą prawnym lub poczytać artykuły na ten temat, aby upewnić się, że zapis jest zgodny z polskim prawem. I pamiętaj – nawet to, że podpisałeś umowę nie znaczy, że nie będzie już żadnych zmian.

 

 

 

Zmiany kursu walut, wzrost kosztów transportu lub lokalnych podatków może spowodować, że organizator podniesie cenę wykupionej wycieczki. Zgodnie z przepisami ma do tego prawo – jednak nie może poinformować klientów później niż na 21 dni przed wyjazdem. Uwaga: biuro podatkowe musi zawrzeć informację o ewentualnej zmianie cen w kontrakcie. Nie może on podwyższyć ceny, jeżeli nie zostało to przewidziane w umowie.

 

 

 

Zmiana planów!

 

 

 

Oczywiście istnieją okoliczności losowe, na które nawet organizator wycieczek nie ma wpływu. Nie oznacza to jednak, że musimy zapłacić za zmiany, które nie są nam na rękę. Jeżeli nie jesteśmy zainteresowani udziałem w wycieczce z odmiennym, niż pierwotnie zaakceptowany planem, możemy odstąpić od umowy – nie jesteśmy wówczas zobowiązani do płacenia kary za zerwanie umowy. Dodatkowo, w związku z odstąpieniem od umowy przysługuje nam pełny zwrot wszelkich opłat dokonanych w biurze podróży.

 

 

 

Jeżeli, mimo zmian, nie chcemy rezygnować z wybranej oferty, możemy zgodzić się na zmiany w planie dotyczące np. atrakcji lub zakwaterowania. Nie mamy obowiązku dopłacać, a standard oferowanych usług zastępczych powinien być taki sam lub ewentualnie wyższy od uwzględnionego w umowie. Możemy oczywiście zaakceptować niższy standard, jeżeli chcemy skorzystać z oferty biura. Wówczas możemy się domagać zwrotu przynajmniej części poniesionych kosztów.

 

 

 

Warto porozmawiać z sprzedawcą usługi, jeżeli oferta nie jest dla nas satysfakcjonująca. Możliwe, że jest możliwość podniesienia standardu. Można też próbować negocjować warunki umowy. Najważniejsze jest jednak wypytać sprzedawcę o wszelkie szczegóły dotyczące oferty, żeby mieć pewność, że wycieczka spełnia nasze wymagania – „ciche miejsce, niedaleko plaży” nie jest precyzyjnym określeniem. Unikaj podpisywania takich umów. Proś o konkrety.

 

 

 

Umowa powinna także zawierać część poświęconą instruowaniu klienta, jak zachować się w przypadku, gdy uznamy, że umowa nie jest prawidłowo wypełniana i w jaki sposób klient może domagać się wynagrodzenia niedogodności, które mogą wystąpić w trakcie realizacji umowy.

 

 

 

Gdy po dobroci nie pójdzie…

 

 

 

Zawsze może się zdarzyć tak, że druga strona umowy nie będzie chciała współpracować albo, że umowa nie będzie prawidłowo sporządzona. Wiedzy szukać możesz w Kodeksie Cywilnym i Ustawie o usługach turystycznych, która dodatkowo określa jakie prawa i obowiązki mają zarówno uczestnicy, jak i organizatorzy wycieczek.

 

 

 

Każdy konsument ma prawo do złożenia reklamacji w związku z otrzymaniem usługi lub produktu niezgodnego z umową. W przypadku podróży zorganizowanej skargę i reklamację można złożyć już pierwszego dnia rezydentowi, który jest zobowiązany do przekazania jej do centrali biura podróży. Reklamację można składać w ciągu 30 dni od momentu zakończenia usługi. Chcesz iść tą drogą? W reklamacji musisz dokładnie opisać, co było niezgodne z umową i czego żądamy w związku z niewłaściwym wykonaniem umowy, np. jaką kwotę odszkodowania chcemy otrzymać od biura podróży. Przydatna jest wiedza o terminie rozpatrywania reklamacji i następstwach przekroczenia tego terminu. Biuro podróży ma obowiązek udzielenia odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni od jej otrzymania, a brak odpowiedzi w tym terminie oznacza, że reklamacja uznana została za zasadną. Jeżeli odmówiono Ci odszkodowania, powinieneś otrzymać uzasadnienie takiej decyzji. Spokojnie. To nie koniec, bo zwrócić się ze skargą możesz jeszcze do Marszałka Województwa. Następny w kolejce będzie sąd.

 

 

 

Warto na wszelkie odstępstwa od umowy reagować natychmiast. Poinformuj rezydenta, składaj skargi, jeżeli uważasz, że warunki umowy zostały naruszone i nie daj się uciszać uspokajaniem, że „wszystko będzie dobrze”.

 

 

Zadośćuczynienie za zmarnowany wypoczynek

 

 

 

Na drodze sądowej dochodzić możemy odszkodowania i zadośćuczynienia za zmarnowany wypoczynek. Powinniśmy podać kwoty, jakie chcemy otrzymać. Niełatwo to zrobić, nie wiedząc jakie dokładnie są koszty każdego z elementów oferty. Tabela frankfurcka zawiera informacje na temat tego ile odszkodowania możemy otrzymać w przypadku określonych uchybień ze strony organizatora – nie jest uznawana przez sądy polskie za podstawowe narzędzie do określania tych kwot, ale sądy raczej akceptują jej założenia. Można oprzeć się na niej, określając, jakiego odszkodowania i zadośćuczynienia będziemy się domagać.

 

 

 

Zadośćuczynienia możemy domagać się jedynie wówczas, gdy wycieczka była absolutną klapą, tj. była całkowicie nieudana. Jakie to będą sytuacje? Takie, które spowodują, że z wakacji wrócimy bardziej zmęczeni, niż byliśmy przed wyjazdem. Np. gdy w cichym, przytulnym hotelu od rana do wieczora trwać będą uciążliwe remonty a hotel blisko morza, będzie znajdował się 10 km od plaży, co skutecznie utrudni wypoczynek. Wysokość zadośćuczynienia określa sąd, biorąc pod uwagę długość wycieczki i stopień w jakim naruszono prawo do spokojnego wypoczynku klienta.

 

 

 

Jak możemy dowodzić, że umowa została naruszona?

 

 

 

Dla sądu dowodem będą zgłoszenia niezgodności usługi z umową, które będzie od Ciebie otrzymywał rezydent lub centralne biuro podróży. Rozmowy z konsultantami na infoliniach są nagrywane, o czym informuje zwykle automat lub konsultant.

 

 

 

Przydatne mogą być dokumenty, które będą informować o stanie kwatery (jeżeli jest niezgodny z umową). Zdjęcia i nagrane filmy dowodzące, że hotel, wyposażanie pokoju lub okolica, w której się znajduje przeczą zapewnieniom biur podróży i informacjom zawartym w umowie, będą przydatnym dowodem. Zepsute lub ubrudzone meble, odrażające baseny, robactwo w pokojach – tego wszystkiego trzeba dowieść dowodami.

 

 

 

Jeżeli skontaktujesz się z kimś, kto był na tej wycieczce z Tobą i osoba potwierdzi Twoje zeznania, również warto poprosić ją o dane kontaktowe i adres zamieszkania, aby w razie czego wykorzystać jej zeznanie.

ZOBACZ WSZYSTKIE

Dubiel & Sawinda 2017 Wszelkie Prawa Zastrzeżone Projekt & Realizacja Strony internetowe Warszawa